Ajurweda i joga

Ajurweda i joga

Ajurweda i joga
Ajurweda zaleca praktykę jogi. Joga jest lekarstwem, w pojęciu holistycznym. Czyli leczy choroby, zapobiega im, wpływa na umysł i duszę.

Joga jako lekarstwo

Joga i ćwiczenia oddechowe – pranajama, medytacja są stosowane w Ajurwedzie jako lekarstwo oraz prewencja, obok odpowiedniego jedzenia dla każdej z dosz oraz naturalnych lekarstw.

Aby doprowadzić do równowagi w doszy (jeden z trzech typów konstytucyjnych ciała) Pitta, subdoszę Sadhaka, odpowiedzialną m.in. za funkcjonowanie umysłu – zlokalizowaną w sercu – lekarstwem jest joga,medytacja i pranajama.

Joga harmonizuje subdoszę Samana (dosza Vata), zlokalizowaną m.in. w żołądku, poprawiając trawienie i pomagając w przyswajaniu składników odżywczych.

Joga, medytacja i pranajama wzmacniają serce i stawy, harmonizując subdoszę Avalambaka (dosza Kapha) .

Medytacja wpływa harmonizująco na subdoszę Tarpaka (dosza Kapha), przeciwdziałając osłabieniu narządów zmysłów.

Zatem, to co naukowo jest potwierdzane w obecnych czasach, to co czujemy praktykując jogę, medytację i pranajamę – od tysiącleci funkcjonuje w Ajurwedzie jako istotne źródło pomocy ludziom w dojściu i utrzymaniu zdrowia.

Jeśli praktykujesz jogę lub chcesz ją praktykować, to poznaj ajurwedyjskie zasady, które Ci w tym pomogą.

Ajurweda i joga

Ajurweda i joga – zasady

Ajurweda podchodzi indywidualnie do każdej osoby.
Każdy ma inną konstytucję ciała, co odpowiada indywidualnemu wynikowi Testu Prakriti.
Podział na dosze Vata (Powietrze i Przestrzeń), Pitta (Ogień i odrobina Wody) i Kapha (Woda i Ziemia) jest podziałem, który pomoże wybrać najlepszą dla siebie praktykę.
Asany jogi oraz intensywność praktyki możemy przyporządkować do każdego z elementów. 
Tym samym, albo pomagają w równowadze Twojego urodzeniowego poziomu dosz, albo przyczyniają się do wyprowadzenia z równowagi.
Kiedy się tak dzieje? Gdy praktykujesz podobne asany przez dłuższy czas i są one pod względem działania na określone partie ciała, które też można przyporządkować do danej doszy (dominującego elementu) takie jak Twoja dosza dominująca.

Aby praktyka dawała Ci pełną satysfakcję, żebyś widział/a jej efekty i czuł/a dobroczynny skutek, dostosuj rodzaj i częstotliwość asan do swojej konstytucji ciała.
Czyli najpierw poznaj, jaką masz doszę dominującą. Zapraszam w tym celu na Test Prakriti.

Asany najlepsze dla swojej doszy praktykuj najczęściej. Asany zwiększające Twoją doszę dominującą możesz praktykować, ale rób to rzadziej.
Po pewnym czasie zauważysz efekty. Będą one największe, gdy połączysz sposób odżywiania najlepszy dla swojej doszy z praktyką jogi.

  • Vata – rozciągające mięśnie obszaru miednicy, skłony do przodu, łagodne wygięcia do tyłu, skręty, świeca, pług, kobra, pozycja dziecka, koci grzbiet, savasana.
  • Pitta – rozciągające mięśnie obszaru splotu słonecznego, wygięcia do tyłu, świerszcz, łuk, leżące skręty, trójkąt, półksiężyc, pozycja dziecka, wszelkie leżące pozycje relaksowe.
  • Kapha – wszelkie pozycje stojące i rozciągające mięśnie klatki piersiowej. świeca, pług, mostek, stanie na przedramionach, ryczący lew, skręty, relaks w pozycjach siedzących z podparciem pleców.

W trakcie konsultacji dostaniesz ode mnie też spis produktów żywnościowych. Takich, które są najbardziej odpowiednie dla Twojej doszy i takich, które dobrze jest ograniczyć.

Spokojnej praktyki jogi, dostosowanej indywidualnie do Ciebie!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *